Hevig bloedverlies

17 augustus 2015 - 15:56

Let’s get physical!

Weet je nog, vroeger, toen je niet mee hoefde te doen aan de gymles op school omdat je ongesteld was? Ideaal dat je met zo’n smoes onder het verplichte uurtje rondjes rennen uitkwam en je dus ook niet op je blote voeten de gezamenlijke douche hoefde te trosteren. Maar tegelijkertijd ook raar, want sporten is iets wat je helemaal niet hoeft te laten tijdens je ongesteldheid. Sterker nog, sporten is juist één van de beste dingen die je kan doen!

Exit buikkramp, hoofdpijn en vermoeidheid

Een rondje hardlopen, een uurtje uit je bol op de muziek of een stukje fietsen. In tegenstelling tot wat de gymleraar dacht wanneer je weer eens met de alom bekende ongesteldheidsmoes op de proppen kwam, is het juist heel verstandig om te sporten als je ongesteld bent. Een goede workout kan verlichtend werken en helpen tegen allerlei PMS-klachten, zoals hoofdpijn en mentale dipjes. Ook je lusteloze en vermoeide gevoel kan juist door dat uurtje bewegen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Dus waar wacht je nog op? Let’s get physical!

Rekken en strekken

Yoga kan tijdens de menstruatie een bron van verlichting zijn en je een echte opkikker geven! Let wel op: niet elke move is even goed. Er bestaan een aantal oefeningen die je beter kunt vermijden tijdens je menstruatie. Skip de oefeningen waarbij je ondersteboven staat. Als jij op je kop gaat staan, wordt de druk op je baarmoeder en daarmee het bloedverlies heviger. Dit heeft juist het tegenovergestelde effect waardoor je dus na een yoga-sessie weer met kramp je bed in wil kruipen.

Inspiratie voor thuis

Tip: kijk eens rond op Pinterest! Je vindt er allerlei yoga en/of pilates oefeningen die je gemakkelijk thuis eens kunt uitproberen. Daarnaast zijn er talloze apps voor op je telefoon en vind je op YouTube duizenden filmpjes die je stap voor stap uitleggen hoe je feilloos van de adelaarshouding overgaat in de vliegende kraanvogel. Ook dit overzicht van yoga-houdingen biedt inspiratie als je van plan bent om thuis de benen in de lucht te gooien.

Sporten, hormonen en voeding

Als je dan tijdens het menstrueren besluit om – geheel tegen je zin in – de stoute sportschoenen aan te trekken, is het belangrijk om een aantal dingen in de gaten te houden, zoals je voeding. Tijdens het sporten verlies je door het zweten nog meer ijzer. Een mineraal dat tijdens je ongesteldheid al extra aandacht verdient, omdat het ook via het menstruatiebloed het lichaam verlaat. Zorg er dus voor dat je voldoende ijzerrijke voeding binnenkrijgt, zoals rood vlees, spinazie en volkoren brood. Dit geeft je niet alleen meer energie na het sporten, maar zorgt er ook voor dat je lichaam zich goed herstelt na al het bewegen.

Lekker in je vel door sporten

Ja, sporten is vermoeiend en ja, sporten kost tijd en energie (die tijdens je ongesteldheid vaak al schaars is), maar voelde jij je na een goede sportsessie ooit níét goed? Precies. Het is soms lastig om jezelf ertoe te zetten, maar sporten geeft je humeur een flinke boost en zorgt ervoor dat je ondanks alle pijntjes toch lekker in je vel zit. Om je dat laatste duwtje in de goede richting te geven, hebben we de voordelen van sporten tijdens je menstruatie op een rijtje gezet:

  • Er komt endorfine vrij in je lichaam (een natuurlijke pijnstiller) wat verlichtend werkt;•De spieren in je rug, onderbuik en dijen worden losgemaakt;
  • De bloedtoevoer wordt verhoogd;
  • Je stemming verbetert en je voelt je minder angstig, boos of depressief.

Dus, ben je ongesteld en niet te genieten? Werk jezelf een klein (half)uurtje in het zweet en geef je humeur en lichaam de oppepper die het verdient!