Weetjes

4 mei 2015 - 09:00

Op vakantie en ongesteld, wat nu!

Of je nu je vakantie doorbrengt op een wit strand, met je backpack door de wilde natuur wandelt of in een caravan op de Veluwe logeert, menstrueren op vakantie komt nooit goed uit. Zwemmen terwijl je ongesteld bent, je tampon verwisselen op de vieze camping-wc of zelfs niet op tijd een toilet kunnen vinden, situaties waar we allemaal liever niet aan blootgesteld worden, maar soms wel aan moeten geloven. Wat doe je er aan?

Vakantiestress en een schommelende cyclus

Op vakantie gaan is hartstikke leuk en eenmaal daar vast en zeker een oase van rust, maar voordat je weggaat kan er nog wel eens sprake zijn van de welbekende vakantiestress. “Heb ik alles gepakt? Heb jij trouwens nog aan de buurvrouw gevraagd of ze de planten water geeft? Shit, ik ben vergeten zonnebrand te kopen! En waar is de taxi trouwens? Die had er al lang moeten zijn!” Herkenbaar? Vast wel. Gezond? Iets minder.

Als je last hebt van stress voordat je op vakantie gaat, kan dat effect hebben op jouw menstruatie. De duur van de cyclus kan gaan schommelen en zo jouw menstruatie uit evenwicht brengen. Je cyclus kan langer worden en heviger zijn, maar het kan ook voorkomen dat de menstruatie juist uitblijft. Hoe dan ook, al die schommelingen in je baarmoeder maken de vakantie er niet leuker op. Hoe ga je ermee om?

Verschuiven van de menstruatie

Ondanks dat je blij moet zijn dat je menstrueert, is het niet altijd even leuk. Hoofdpijn, buikkrampen, constant opletten of je je tampon moet verwisselen… liever niet op vakantie! Eén van de manieren om niet ongesteld te zijn op vakantie, is het verschuiven van je menstruatie. Als je de pil gebruikt, is dit een kwestie van doorslikken. Appeltje eitje natuurlijk, maar lees toch altijd even de bijsluiter voordat je hiermee aan de slag gaat. Ook de hormoonpleister kan je simpelweg doorplakken om onder je menstruatie uit te komen.

Naast de anticonceptiepil is er ook een andere pil die jouw menstruatie twee tot drie weken kan uitstellen. Alleen de huisarts kan deze pil voorschrijven en het nadeel is dat deze pil barst van de hormonen. Als je menstruatie nu echt niet lekker uitkomt, is het verstandig om een bezoekje te brengen aan de dokter om de mogelijkheden met hem door te nemen.

Hoe ga je ermee om?

Dat je je menstruatie kan verschuiven met een pil of pleister, is waarschijnlijk geen nieuwtje meer. Wil je geen pil slikken of hormoonpleister doorplakken en ben je op zoek naar andere manieren om op vakantie met jouw maandelijkse feestje te dealen? Wij hebben een paar tips voor je op een rijtje gezet om je hevige menstruaties de baas te zijn!

  • Misschien overbodig om te vermelden, maar zorg altijd dat je genoeg tampons bij je hebt en ook de pil niet vergeet. Voor de hand liggend, maar niet fijn als je er bij aankomst achter komt dat je alles bent vergeten.
  • Bewegen tijdens je menstruatie is hartstikke goed. Ook op vakantie! Hoewel je misschien liever niet het water ingaat, kan het trekken van een paar baantjes juist verlichtend werken. Gebruik tijdens het zwemmen een tampon, maar zorg wel dat je na het zwemmen direct je tampon verwisselt.
  • Erg last van krampen tijdens de vakantie? Naast zwemmen kan ook yoga erg verlichtend zijn. Juist op vakantie is het heerlijk om de dag rustig te starten met een paar fijne, verlichtende oefeningen. Schijnt de zon op jouw vakantiebestemming? Ga naar buiten en doe je yoga-oefeningen in het gras!
  • Hoewel op vakantie gaan in veel gevallen een rustgevend uitje moet zijn, kan de stress van tevoren nog wel eens vervelend zijn en ook tijdens de vakantie nog irritaties opbrengen. Probeer de stress de baas te zijn en zorg dat je naast de intensieve wandeltochten en fietsuitjes ook genoeg rust pakt door een boek te lezen in de strandstoel of een ontspannende picknick in het bos.
  • Op vakantie ga je vaak lekker uiteten en worden er veel ijsjes gegeten in de stad. Probeer hierbij zoveel mogelijk op je voeding te letten om je menstruatieklachten de baas te zijn. Onder andere veel zout, cafeïne en alcohol kunnen de klachten verergeren. Extra vitamine B6 kunnen juist helpen om jouw PMS-klachten de baas te zijn (B6 zit onder andere in volkorenproducten, vis, noten en peulvruchten). 

Meer lezen? Lees onze 6 tips om zelf je menstruatieklachten te verlichten!